Repülőbolond munkatársammal terveztünk elautózni sört venni egy másik emirátusba. A sör ott jóval olcsóbb, mint Dubajban - és a napnál is világosabb, hogy megéri nyolcvan kilométert autózni sörért. Kérdeztem, hogy hova megyünk? - válasz: a repülő mellett van az italbolt. Milyen repülő? - kérdeztem. "Majd meglátod, tetszeni fog". Nem borzolom az idegeket tovább, Umm al Quwain-nál áll egy hatalmas orosz szállítógép a sivatagban. Nem csak a repülő, hanem a története is érdekes.
Az E11-es autópálya mellett, Umm al Quwain-t elhagyva van egy kis reptér. Már nem nem üzemel, de az épületek és a kifutó jó állapotban van. Mellette a történet főhőse, az orosz Il-76-os szállítógép, viszonylag jó állapotban. Régen nagyobb élet volt itt, két reptér is volt az autópálya két oldalán. Az egyik mostanra nem működik - ez, ahol a repülő áll - a másik pedig a hosszú kifutójával az autók szerelmeseinek ad lehetőséget egy kicsit gyorsan menni a traffipaxok országában. A valaha volt repterek dicsőbb múltjára már csak ez a szállítógép, és egy An-2-es fejreállított roncsa emlékeztet. Az Il-76-os szállítógép most reklámcélokat szolgál, büszkén hirdeti, hogy a Palma Beach Hotelhez itt kell dobni egy balost az autópályán.
Node miért is van itt ez a gép? Sokféle legenda kering róla. A legérdekesebb, hogy a repülő leszállt kényszerleszállás miatt, és soha többet nem tudott felszállni. Ilyen az internet, sok hülyeséget lehet olvasni. Azonban ha az ember egy kicsit belegondol, akkor belátja, hogy ez butaság lehet, hiszen ez a fajta orosz szállítógép iszonyat terhet volt képes cipelni. Üresen pedig szinte azonnal felszáll. Ez a teória kilőve. Lehet olvasni olyat is, hogy megsérült a gép leszállás közben, és nem érte meg megjavítani. Ez már hihetőbb sztori, de még mindig távol van az igazságtól.
A valódi sztori kacifántosabb. Megvan Nicholas Cage 2005-ös filmje, a Fegyvernepper? Na, arrafele kell az igazságot keresni.
A repülő az Orosz Légierő tulajdona volt, majd a Szovjetunió felbomlását követően Üzbegisztánhoz került. Innen lett eladva a kilencvenes években a Sarjah-ban (Dubaj melletti emírség) székelő Air Chess légitársaságnak. A légitársaság tulajdonosa pedig nem más volt, mint Szergej Bout, annak a fegyverkereskedő Viktor Bout-nak a testvére, akit Nicholas Cage játszott a Fegyvernepper című filmben. A gép az évek során több légitárasaság színeiben tűnt fel, ahogy a megrendelő érdeke tartotta. Volt belga, Dél-afrikai, Közép-afrikai és sardzsai is.
Egy biztos, hogy a repülőgép az a repülőgép. Lajstromszám, minden ismert. Az azonban, hogy végülis miként került a sivatagba a gép, a mai napig nem tudni. Aki tudja, az a tulaj lehet, aki most huszonöt éves börtönbüntetését tölti illegális fegyverkereskedelem, és a fegyverembargó megszegése miatt. Két lehetséges megoldást olvastam a rejtélyre, ami hihetőnek tűnik: az egyik szerint a gép fegyverekkel megpakolva szeretett volna leszállni az Emírségekben, de megtagadták tőle a leszállási engedélyt, és hirtelen döntéssel itt tették le a gépet. A forró rakomány miatt a pilóták kereket oldottak, és magára hagyták a gépet. A repülőt a hatóságok lefoglalták, majd a vizsgálat végeztével, mivel senkinek sem kellett, hirdetőtábla lett belőle a sivatagban.
A másik sztori sem kevésbé kacifántosabb: a repülő már ismert volt a légügyi és más hatóságok által, és ha felbukkant valahol, akkor már tudni lehetett, hogy mit, és kinek szállít. Egy idő után kínos volt a repülő ténye - otthagyni egy reptéren csak úgy pedig nem lehet. Ezért a pilóta megbízást kapott, hogy rakja le a gépet valahol a sivatagban, és hagyja ott. Én mindkét befejezést elhiszem.
Bármi is az igazság, az Il-76-os ott áll az autópálya mellett. Kívülről jó állapotban van, csak a festék pereg róla tenyérnyi darabokban - belül viszont ki van fosztva. De remélem, ha ennyi időt kibírt a gép, akkor még sokáig látható lesz, mint a sivatag egy idegen, de érdekes színfoltja.